verkeersveilige en stille (school)omgeving

Het dorpscentrum met de dorpsschool ligt beter in een verkeersluwe omgeving, wat tegelijk lawaaihinder vermindert.
Vooral in de Dorpsstraat (tussen Boskee en Blankaert), moet nagedacht worden over verkeersveiligheid, parkeergelegenheid, uitwijkplaatsen, stoepen, fietspaden, afwatering van hoger gelegen gebieden, met aandacht voor de plaatselijke bevolking, de handelszaken en vrije beroepen. 

De harmonie tussen de bestaande gebouwen en de nieuwgebouwde appartementsgebouwen is vaak onvindbaar. 
Kan hier nog gesproken worden van een goede ruimtelijke ordening?

Het dorp blijft groeien en het doorgaand verkeer neemt niet af met alle gevolgen van toenemende verkeersdrukte, vooral tijdens de spitsuren. Hoe dat begeleiden wordt dan de vraag.

We kunnen minstens vertrekken van 3 principes en deze zijn: veiligheid, langzamer en soepeler.

Deze principes kunnen nu reeds toegepast worden; we moeten niet wachten op de voltooiing van de wegenwerken in het centrum die pas in 2018 zouden starten.
De werkgroep stelt bijgevolg voor:

  • het verkeer op de Neerijsesteenweg :

30km/u vanaf het kruispunt met de Keistraat

controle met “slim” verkeerslicht en flitspaal

duidelijk breed aangemaakt fietspad en voetpad
drempel

verbod voor doorgaand vrachtvervoer (enkel plaatselijk vrachtvervoer)

  • de Dorpstraat:

zone 30km/u (bestaat nu reeds), maar dan vanaf kruispunt met de Korbeekstraat tot de Blankaart

verbod voor doorgaand vrachtvervoer
voor de directe schoolomgeving (tussen Mezenstraat en Neerijsesteenweg ) tijdens  de spitsuren alleen plaatselijk verkeer, urgenties en openbaar vervoer (controle mogelijk via sticker voor ouders en bewoners).
nu reeds verkeersteken “fietsstraat” plaatsen

  • Boskee:

uitbreiding 30km/u tot voorbij einde Dreef en Slagberg